Recensie “CBD en de medicinale werking van cannabis”

Helen zonder high te worden

Begin oktober kreeg ik het boek CBD en de medicinale werking van cannabis, helen zonder high te worden toegezonden  door uitgeverij AnkhHermes met het verzoek het te lezen en er eventueel een blog over te schrijven. Wat leuk! dacht ik, nu nog even lezen…. We zijn inmiddels bijna 2 maanden verder en ik heb het boek soort van uit! Ik heb nog nooit eerder een recensie geschreven dus ik doe het, zoals alles, lekker op mijn eigen manier, ik ga jou gewoon vertellen wat ik van het boek vind. :-))

Het ziet er uitnodigend uit om te lezen en het komt natuurlijk op een uitstekend moment want steeds meer mensen raken geïnteresseerd in de werking van CBD. Er gaan wilde verhalen over rond dus het is goed dat er nu eens duidelijk op papier staat hoe de vork in de cannabis steel zit! Het boek geeft heel veel informatie, zaken waar je als consument zeker wat aan hebt maar ook wel dingen waarvan je zult denken, ‘t zal wel, ik koop wel gewoon een flesje… Het is dus zeker ook geschikt voor deskundigen (zorgverleners) die met CBD werken of willen gaan werken. Het boek is geschreven door Leonard Leinow & Juliana Birnbaum, zij wonen in de Verenigde Staten. Ze hebben hiermee een naslagwerk gemaakt met de informatie die tot op heden daar beschikbaar is en waarin alle aspecten zoals werkzaamheid, illegaliteit etc. aan bod komen.

CBD staat voor cannabidiol en dhr. Leinow noemt het de ‘word-beter”-molecule. De stof cannabidiol heeft op zichzelf geen genezend effect echter het stelt het lichaam in staat zich te herstellen (zover mogelijk) door ons endocannabinoidensysteem weer in balans te brengen.

Waarom is er nog zo weinig bekend over CBD en waarom hangt er een negatieve sluier overheen? Feit is dat de meeste cannabisplanten, CBD maar ook een kleine (of grote) hoeveelheid THC bevatten en dat is een drug. Dat er ook plantenvariaties zijn die minder dan 0,1% THC bevatten, daar wordt niet echt naar gekeken tot nu toe. Ze worden allemaal over 1 kam geschoren zeg maar. Inmiddels is wel gebleken uit alle wereldwijde ervaringen van mensen dat zowel CBD als THC werkzaam kan zijn bij allerlei ziektebeelden en klachten. Maar om iets te kunnen bewijzen is wetenschappelijk onderzoek nodig, en dat is er nog onvoldoende.

Om wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen, is ontzettend veel geld nodig plus je moet de beschikking kunnen hebben over een grote variëteit aan plantmateriaal. Daarbij durven veel onderzoekers zich er niet aan te wagen vanwege het negatieve imago. De farmaceutische industrie, waar veel geld zit, wil geen onderzoek financieren want die doen dat alleen op stoffen waar ze een patent op kunnen krijgen om daarmee in de toekomst (heel veel) geld te kunnen verdienen. Maar je kunt geen patent krijgen op een gehele plant (goddank!!!).

Interessante hoofdstukken uit het boek zijn wat mij betreft; de geschiedenis (het gaat echt al heel lang terug!), de biologie van cannabis en CBD (hoe werkt het in je lichaam) en allerlei ziektebeelden met daarbij uitleg wat CBD zou kunnen doen. Regelmatig geïllustreerd met persoonlijke verhalen, altijd leuk!

Het hoofdstuk “Manieren om het medicijn te gebruiken” vond ik minder interessant. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan soorten en manieren om het in te nemen maar in de praktijk heb je als consument alleen de beschikking over potjes, flesjes en spuitjes etc. die door producenten worden aangeboden voor de verkoop.  Er zullen niet heel veel mensen zijn die zelf planten gaan kweken, kruisbestuiven en extraheren…toch?! Ook een heel hoofdstuk over de uitleg over variëteiten in planten en de genetica etc. is best leuk om te lezen maar je kunt er als leek niet zoveel mee.

Mooie toevoeging vond ik het hoofdstuk “gezondheidsproblemen van vrouwen” en “CBD voor dieren”. Persoonlijk heb ik als vrouw erg veel baat bij CBD dus fijn om te lezen dat dat klopt en natuurlijk! dieren hebben ook een endocannabinoiden systeem dus ook hen kunnen we er mee helpen!

Of de feiten kloppen die in het boek staan, weet ik natuurlijk niet maar heel wat bladzijden achterin verwijzen naar onderzoeken, artikelen etc. etc. De schrijvers zijn zeer bevlogen mensen die als doel hebben de aarde en de mensen en dieren die erop rondlopen een beetje beter te maken en winst maken is niet hun prioriteit.

Conclusie: Een interessant boek om te lezen als je (vanzelfsprekend!) meer wilt weten over CBD, THC etc. Het is in gemakkelijke taal geschreven en hoofdstukken die te technisch zijn, sla je gewoon over. Het feit ligt er gewoon dat het een mega bijzondere plant is, een groot prachtig kado van moeder aarde aan ons! Het groeit in bijna elk klimaat, zonder bestrijdingsmiddelen, het zuivert de grond, er kan van alles van gemaakt worden voor de industrie en als kers op de taart bevat het allerlei stoffen die voor ons lichaam heel eigen en makkelijk opneembaar zijn.

Ben ik even blij dat ik hier mee mag werken!

Dit boek zou wat mij betreft op het bureau van ELKE arts mogen liggen! Het kost € 27,50 en ligt inmiddels in de winkel!

Uitgever: Uitgeverij AnkhHermes